Som de fleste av oss har fått med seg, har kongen av sosialpornografien fått sendetid på statskanalen igjen. Det er mange som har hatt tildels sterke meninger om programlederen og programmets innhold. Mer eller mindre saklige kommentarer har kommet fra synsere og representanter fra ulike organisasjoner.
Jeg skal ikke i denne skrive så mye om hva jeg tenker og føler om programmet eller om øyværingen, men har lyst til å kommentere etterspillet om episoden som tok for seg colombianske Maria Isnelia Marin Castano og hennes jakt etter sønnen Alexander.
Maria, som hevdet at henns sønn var blitt stjålet av Colombianske myndigheter har altså saksøkt de Colombianske myndighetene, føler seg forfulgt av de Colombianske myndighetene samt at hun hevder at de Spanske myndighetene også har begynt å true henne (Maria bor for tiden i Spania).
Når saken blir sjekket av Adopsjonsforum viser det seg at Maria ikke har fått stjålet sønnen. Derimot har hun tapt en barnevernssak. Det er også blitt bekreftet fra Adopsjonsforum samt Barne-, ungdoms-, og familiedirektoratet at colombianske adopsjonsmyndigheter og barnevern ikke er korrupte, og at de er fornøyde med sikkerheten rundt adopsjoner fra dette landet.
Det bør ikke kreves så stor innsats fra kritiske journalister å skjønne at det er noen ugler i mosen her et sted og at det ikke behøvde å være hos colombianske myndigheter.
Det hele går som det måtte gå. En flau tv-opptreden med ei skuffet mor, en sønn som helt uskyldig er blitt dratt inn i noe som han tydeligvis ikke ønsket å ta del i og et massivt kor av kritikk fra bedrevitere og medievitere.
Jeg er langt på vei enig i kritikken som sier noe om et dårlig redaksjonelt arbeid og enkildejournalistikk. Men jeg må le litt når Aftenposten magasin A nr 15 12. april 2006 vier førstesiden samt i 7 sider inne i bladet til Maria slik at hun på nytt kan få fortelle historien sin. For meg kan det virke som at Aftenposten har gjort samme feilen som Strømøys redaksjon bortsett fra at Aftenposten har gjort det med vidåpne øyne. Godt gjort!
Maria Isnelia Marin Castano 1 – Norsk kritisk journalistikk 0

51 kommentarer In " Hvor langt går Aftenposten for å lage en “god” artikkel? "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
april 16th 2006 at 7:52 pm
Heisann! Det er jo du jo, som skriver på skjermen. Det er deg, er det ikke?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2006 at 7:57 pm
ja, he he, det er nok meg…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 18th 2006 at 2:03 pm
Hepp!
Ja, jeg så det programmet der – og det gjorde meg ille berørt.
Har ikke fått med meg noe om bakgrunnen til den biologiske mora, men det var åpenbart at gutten syntes opptrinnet var direkte flaut og skamfullt.
Solid ripe i lakken til Strømøy (og Aftenposten) det der… *SMEKK PÅ PUNG!*
Leon
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 11:01 am
syntes nprogrammet var fint jeg.
Poenget til denne dama var jo å finne sønn sin. Der har hu gjort.
Årsaken til at sønn ble tatt fra henne, eller hvilke etterspill som kommer er da ikke Tore sitt ansvar. Skulle han nekte å la moren finne sønn sin=?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 11:02 am
Hvordan kan man grafse i andre meneskers ulykke og elendighet og samtidig kalle det underholdning? Dette er kun sosialpornografi,din gris!!!!!!!!!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 11:07 am
Jeg så ikke det spesielle programmet med hun mora og gutten .
Men jeg har sett mange program med Tore Strømøy , og synes han stort sett er topp .
Det er jo ikke et helt enkelt territorie han har begitt seg inn på heller , da .
Det er lett og trå feil , og mye følelser og emosjoern er i lufta .
Men stort sett synes jeg det er bra at vi får offentlighet rundt et tabutema , som mange før i tida måtte kjempe med alene og hadde ingen å snakke med .
Det er jo mange mennesker som på en eller annen måte har mistet kontakten med sitt biologiske opphav .
Selv så har jeg stritt med noe av denne problematikken og føler kun glede over at det går ann å snakke åpent om disse tingene nå , i motsetning til før i tida .
Da var det behengt med skam å ha “en familiehemmelighet” .
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 11:09 am
Om dere har ingenting å gjøre, så trenger dere ikke sitte å se på tv når programmet går. Få dere et liv, dra ut i verden og hjelp andre, i stedet for å kritisere andres gjerninger.
Patetiske er dere!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 11:12 am
Jeg synst at programmet til Strømøy er veldig bra. Det er da ikke værre for han som stilte opp på tv`n for å treffe sin biologiske mor og si NEI jeg vil ikke treffe henne.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 11:16 am
Jeg så programmet og det eneste jeg tenkte på at noen ikke kunne ha sagt til dama at hun ikke burde gjøre dette. Det ble helt tragisk da hun kom hikstende inn i studio og var helt oppløst til tårer. Jeg klarte ikke å bli berørt av dette. Og syntes nesten synd på Aleksander som måtte bli klemt av denne damen. Tror ikke han var helt klar over hvordan situasjonen var. Slik kom det i hvertfall ut på skjerme. Og i og med at hun også har ønske om at han kommer og bor hos henne og kanskje flytter til henne, burde hun jo beskyttes mot seg selv. Hun virket i psykisk ubalanse.
Ellers så gjør Tore mange gode programmer
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 11:17 am
Jeg har ingen mening om dette.
Jeg ville bare si at denne sporhunden…
Ja…Det blir bare for tragisk..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 11:21 am
Det er ikke snakk om å grafse i andres elendighet!!! Det er frivillig å se på dette programmet. Alle som er motstander av Tore på sporet må jo bare vise sin avstand ved å IKKE se på. Men jo da.. litt nysgjerrig er man allikvel og bare MÅ få med seg det som skjer… og det er faktisk mange koselige gjenforeninger mellom folk som endelig har fått møte noen. Dette er frivillig av alle som er med, så skjerpings folkens. IKKE klag hvis dere velger å se på! ta heller avstand og ikke ha så mange meninger.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 11:23 am
Skjønner virkelig ikke at dere gidder å lage sånn oppstyr!
Det er jo som tore strømøy sier selv, at det er alt medie oppstyret som berører gutten mest! Slutt å vær så forbanna egoistiske nordmenn, det er ikke deres liv han forteller om… dessuten hadde dere i turt å blottlegge livet deres på den måten uansett! Det er jo derfor dere klager… latterlig!!!! Hvis ingen snart begraver janteloven så tror jeg at nordmenn kommer til å dø pga den… blir så frustrert!
Hilsen ei som tørr å stå fram!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 11:26 am
Det er på tide at noen ser med kritiske øyne mot denne mannen og dette programmet.
For det første så er det det mest kyniske programmet jeg personlig kan tenke meg. Når jeg i tillegg hører at man bygger opp enkelte prgram på usannheter så får det meg til å “tordne”.
Dette blir vi lisens betalere servert i beste sendetid!!! Snakk om..
Kanskje på tide å fornye seg litt også..
Hvor mange år har egentlig dette programmet blitt sendt på NRK?
Få deg heller en jobb i bladet Her og NÅ Tore Strømøy eller lignende..
Dette programmet må fjernes!!!!!!!!!!!!!!!
Hi
lsen ilter Kristiansander
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 11:28 am
Hei alle motstandere av tore på sporet! Helt enig at aleksandersaken gikk litt over streken og kanskje aldri burde vært vist. Men det er jo pussig hvor mange som faktisk så på selv om de var motstandere av selve saken og heller ikke liker programmet. Dette skaper jo selvfølgelig enda mer presseomtale av stakkars aleksander enn nødvendig. Se programmet og vært fornøyd eller HOLD STILT! De som ikke liker tore på sporet og grafse i folks privatliv, liker nok liker nok heller ikke se og hør. merkelig da at det er det bladet i norge som selger mest, men som ingen kjøper. det er nok mange skap-nysgjerrige mennesker rundt i norge, som bør tenke seg litt om før de mener for mye og sier det høyt! Slutt og les se og hør uansett hvor du finner det hvis du mener at du ikke liker å grafse i folks privatliv!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 11:30 am
Tore på sporet er et kjempefint program som nesten alle liker.
Noen må alltid være sure.
Ikke bry deg om det, Tore sporhund……
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 11:30 am
Terroristiske?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 11:33 am
Det er blitt veldig politisk korrekt å rakke ned på Tore på Spore’ – innslaget var vel litt “pinlig” – men gutten har vel også foresatte som kunne gripe inn om dette var så urimelig på kanten, eller uanstendig belastende for han?
Tore treffer åpenbart mange i hjerterota, og han hjelper mange til å komme ut av “hemmelighetenes familieskap”. Kall det gjerne sosialpornografisk for å legitimere debatten – men bruk eventuellt fjernkontrollen eller den mekaniske av-knappen om det blir for påkjennende.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 11:35 am
Ærlig talt, nå synes jeg kritikken av Tore Straum øy går alt for langt. Dette likner på den typisk norske janteloven og oser av misunnelse.
Dette progammet har gått i åresvis med stor suksess, og gledet mange mennesker som har funnet både slektninger og til bake til sine røtter. Tross alt er dette stort sett voksne mennesker som leter etter svar i sine liv og som er takknemmelig for at noen har villet bry seg etter at alle andre har gitt opp eller avvist dem. Og ikke minst, de gjør det frivillig. Ingen tvinger dem til hverken å ta kontakt eller delta. Nå gjorde alså Tore en feil og det har han og hans team innrømmet. Saken burde ha vært bedre belyst før de gikk så langt at det ble sendt og som et unntak var det en forelder som tok kontakt og ikke barnet. Det burde nok fått nok fått en bjelle til å ringe.Men, og det kommer klart fram, i dette tilfelle hadde både gutten og hans familie full anledning til å si nei.
Å høre på de sutrete kommentarene og snakket om sosialpornografi i aviser,TV og radio de siste dagene er en lidelse.De kan jo prøve å gjøre det bedre selv!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 11:41 am
klage klage klage …Jeg har aldri likt strømøys program. Men hvorfor skal jeg fortelle han om det jeg har jo flere kanaler . Hva med deg sjæl . hva er det du gjør som gjør deg så fantastisk ? ikke noe nei , det jeg visste nok en ubruklig sutrekopp .. Ta ut fingeren å bidra med noe …..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 11:46 am
Kommentar til ISo1974.
Joda, du syntes nok programmet var fint.
Men er det ditt liv som blir brettet ut på TV?
Er det du som blir påtvunget å resten av livet måtte forholde deg til en person du kanskje i utgangspunktet ikke ønsket å vite noe om?
Er det ditt navn som det nå blir skrevet side opp og side ned om, og som debatteres i TV?
Er det du som nå skal gå på skole å møte venner og andre, og forsøke å late som om ingen ting har skjedd?
Men alt dette er greit for deg, for du skal jo ha et fint TV-program å se på.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 11:49 am
Hei der Så ikke på det programmet men sett de fleste. Dette er kjempebra.Od det er frivillig.Ja det er faktisk det helt frivillig. Syntes han Tore fortjener mange roser.Han er en varm ,hyggelig og flott fyr.Stå på Tore.Uansett om det er bra/dårlig programmer i Norge blir programmene kritisert.Dette er topp dokumentarprogram.! 1000 roser til Tore og hans team
Hilsen Øyvind C
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 11:53 am
Nå er sikkert Strømøys programmer fine og underholdende og jeg vet ikke hva. 1.3 mill mennesker kan vel ikke ta feil.. ?
Det kan sikkert også forsvares at man leter opp foreldre og slektninger i etterkant av en adopsjon, selv om også dette kan diskuteres rent etisk. Det kan f.eks. være slik at en som har adoptert bort barnet sitt ikke vil grave i fortiden etc..
Men når det gjelder det diskuterte programmet var det med motsatt fortegn, det var en forelder som ville lete opp barnet sitt.
Få er vel uenige i at Strømøy her hadde begått både store feil i sine forundersøkelser (bevisst eller ubevisst), og det er vel heller få som er uenige i at det er enda større grunn til å diskutere det etiske i slike saker.
Det jeg imidlertid vil kommentere er Strømøys oppførsel i debatten. Jeg har alltid likt fyren, og har ikke noe problem med at hans programmer går så det suser, men i den nevnte debatten var han til tider arrogant i sin argumentasjon.
Kort sagt; han innrømmer at det er gjort dårlig research, han innrømmer også at det her var snakk om en barnevernssak, han innrømmer også at retten hadde gitt barnet v/staten medhold.
Men; så forsvarer han seg med at “hun ikke har skrevet under noe papir”, og at “jeg tror på moren jeg”..
Jeg anklager ikke Strømøy for å være dum, så jeg forutsetter at han vet hvordan rettsvesenet fungerer, ergo er dette hans måte å sette til side lovlig fattede vedtak fordi “hun ikke har skrevet under på noe”, og fordi “han tror på henne”..
Vil det si at dersom jeg blir tatt for tyveri er jeg (juridisk sett) uskyldig selv om jeg blir dømt hvis jeg ikke skriver under på noe ? Eller hvis jeg får noen til å tro på meg ?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 11:56 am
Kan ikke i min villeste fantasi forstå at statskanalen NRK sender så utrolig mye møkk i helgene som liksom skal være familieunderholdning!
Hvis man i det hele tatt kan kalle “Tore på sporet” for underholdning,burde det vært sendt på søndag eller mandag og ikke i beste sendetid på lørdag!
Lørdag er fridag,da skal man ha det gøy,gjøre sosiale positive ting og aktiviteter sammen med familien og IKKE sitte å sippe og gråte foran tv-skjermen pga. av et latterlig tv-program om adopsjon,gjenforeninger osv…helt forkastelig og totalt meningsløst!
Og når det påstås at programmet har ca 1 million seere hver lørdag,ja da må man kunne spørre seg hva som rører seg i de trange små hodene til folk som sitter å ser dette møkkaprogrammet hver lørdag?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 12:07 pm
Jeg synes ikke det er Tore Strømøys ansvar viss de medvirkende synes det blir vanskelig eller pinlig. Mora hadde jo tatt kontakt selv, og gutten visste jo før programmet at han skulle treffe henne. Viss de ikke trodde de kunne takle det, burde de trukket seg. Men KANSKJE de skulle ha møttes før sending?
Men “Tore på sporet” er et av de bedre
programmene NRK sender, og jeg håper virkelig ikke dette fører til at det blir stoppet!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 12:07 pm
Hallo!
Har ikke sett dette programmet som dere
refererer til. Har hørt om det, det er
tydelig at dette var en flause fra TPS-redaksjonen.
Men… det forhindrer ikke at de andre programmene har vært bra, og håndtert på en god måte. Synes virkelig Tore Strømøy gjør en bra jobb, han virker engasjert med det han driver med.
Her tror jeg den berømte janteloven spiller en rolle. TPS har vært en suksess.
Mvh
Djohnsen
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 12:10 pm
Jeg må si at jeg følte medlidenhet med gutten,og hans reaksjon var kanskje ikke den han selv trodde han skulle ha når han sa ja til dette. MEN han er adoptert til Norge av adoptivforeldre som har ansvar for å vurdere om han tåler å medvirke i et sånt program. Her har det skjedd en svikt i den emosjonelle vurderingen. Så værsåsnill, skyld ikke på Tore Strømøy. All deltagelse er godkjent av de som er med eller deres foresatte. Tore Strømøy har hatt mange fine gjenforeninger. I de siste programmene har vi sett eksempler på at begge sider har lett i mange år for å finne hverandre igjen, men ikke lykkes før Tore på sporet har kommet med på laget. I noen av tilfellene har det vært for sent, noen har avgått med døden uten å få oppfylt sitt høyeste ønske. Selvfølgelig reagerer vi på reaksjonen til Alexander, men vi får bare håpe at han har et nettverk som hjelper han gjennom det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 12:32 pm
det er for jævlig at janteloven skal regjere så jævlig som den gjør her i Norge, Tore Strømmøy gjør en toppers jobb, makan til sympatisk kar, skal man lete lenge etters.
til dere smålige kritikere, gå og løft på andre stener, se om dere kan sverte og prate dritt om flere, Nei! få dere ett liv
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 12:42 pm
…”Tore på sporet” er et vakkert spennende og ikke minst underholdende program – synest vel at det er mye hets ute og går her – missunnelsen er jo som kjent sterkere en kjønsdriften – og om en eller annen adoptert er blitt fornærmet, er jo det beklagelig – men man kan neppe kritisere et helt program av den årsak. At Tore Strømøy har over en mil. seere – faller nok enkelte venstreradikalere tunkt for brystet – noen er dyktig som programledere og har en begavelse som dette – mens andre i NRK stort sett ikke har fult så mye karisma og stort sett bare er i NRK for og heve lønn – og fortelle folk hvor fint det er og stemme RV og SV…NRK har jo i årevis vært en uklekkningsanstalt for venstreradikalere…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 12:47 pm
Såvidt jeg forstår fra diskusjonen på TV for et par dager siden:
Moren vant fram i en rettssak (angående at hennes sønn ble kidnappet). Dommen ble så anket.
I den andre rettssaken ble det bestemt at man ikke hadde nok opplysninger til å komme til en avgjørelse.
Virker på meg som at den mulige kidnappingssaken ikke har blitt avklart.
Og nå kjemper moren videre på egen hånd.
Uansett, så er det naturlig at en mor (eller far) ønsker å finne igjen sitt barn.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 12:47 pm
Hei!Synes at programmene dine er flotte.Men synes at man må jo planlegge nøye kossn programmene skal handle om slik at det ikkje sårer nån på denne måten som denne gutten på 16år opplevde på tv for en stund sia æ så programmet ditt. Det veskler jo mellom ståljet og adoptert. Men denne gutten ønsket ikkje å møte moren i den grunnen, men likevel ble det arrganert etter moren sitt høyeste ønske. Håper at de andre ikkje blir såret på denne måten ijæn. Men håper å få gjerne se dine programmer ijæn og at det blir meir riktig. Ønsker dæ lykke te;-) Selv er æ døv.Har sendt en mail te dæ en gang før fra Norges Blindeforbundet der æ jobbet i Stavanger før. Ta vare på dæ sjøl. Æ er med dæ uansett kor du er.
Klem te dæ,Tore! Klem,Jeanette Amalie
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 12:54 pm
Jeg synes artikkelen i Aftenposten var grei nok jeg, den prøvde jo å vise begge sider av saken gjennom en mye mer nøytral fremstilling enn det Tore Strømøys redaksjon iallfall presenterte.
Programmet balanserer på kanten, denne gangen fallt de ned og må svare for en berettiget kritikk etter min mening, og jeg er selv adoptert. Det blir for naivt å si at Tore Strømøy ikke har noe ansvar for hvordan det går med deltagerne hans etterpå, når de selv er med på å iscenesetter så sterke følelser og pikante temaer for å skape underholdning i TV-ruta. Da blir det for lettvint å fraskrive seg ansvaret for det de selv har vært med på å skape og fremkalle, etter at kameralyset er slått av. Det som gjør dette tilfellet så grovt er jo at dette gjelder et ungt menneske i en alder hvor en for alvor forsøker å finne sin identitet og egenart i forhold til omverdenen ellers. 16-åringen fikk ikke en gang lov til å møte den biologiske moren før selve sendingen?!? Tore på sporet-redaksjonen burde kanskje lese punktene i VVP litt nøyere!
Som adoptert har jeg en del synspunkter på dette “trash-tv”-programmet (!), men det var vel Aftenpostens artikkel som kommentaren din først og fremst gjaldt…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 12:55 pm
Jeg har sett de fleste programmene av Tore på sporet og synes de er helt topp i forhold til alt annet søppel som sendes eks.realtiprogrammene.
Så også programmet som det henvises til om den stakkars moren som ble fra tatt sønnen sin også,og til det vil jeg si følgende…jeg synes det var greitt nok at hun fikk se ham igjen,dessuten er det ikke adoptivforeldrene som eventuelt har gjort noe straffbart,det er de som er på barnehjemmet.
Til opplysning er det masse korrupsjon i Colombia og salg/handel av mennesker er et velkjent fenomen både til adopsjon og organhandel.
Bare tenk for et helvete den moren må ha gått igjennom,hva om ungen hennes hadde blitt solgt til noen som bare trengt et organ og der etter slengt i en avfallsbøtte på et sykehus “død” uten grav eller noe som helst?
Colombia er ikke Norge,trygt og godt…ingen sosialkontorer som hjelper deg,arbeidskontorer som gir deg bidrag dersom du blir uten jobb.
Dessuten er barnevernet i sør-Amerika ikke på langt nær likt det vi har i norge,du kan strekke strikke mye lengere før de begynner å snakke om omsorgssvikt,nettopp fordi klasseskillene der er så markante.
Så tenk litt før dere begynner å dømme både Tore og programmet for her har det ikke alltid handlet om adoptivbarn heller.Mine barn har røtter både her og i latin-amerika og jeg håper virkelig de en dag skal få bli kjent med alle sammen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 1:05 pm
Nå må dere slutte med å gasse dere i denne historien. Det er i utgangspunktet ikke greit å være tenåring, langt mindre greit å være på TV for ikke å snakke om å plutselig møte sin biologiske mor.
De som mener at denne Tore-på-sporet-historien IKKE burde vært vist på TV, hvorfor søker alle disse oppmerksomhet gjennom TV, radio og aviser.
Dersom programmet menes å skade gutten – så vil all viraken i etterkant skade langt mer, etter min mening. Jeg mener forøvrig at dette er dratt ut av alle proporsjoner – og at programmet var meget bra. Jeg er i tillegg overbevist om at redaksjonen har gjort et godt arbeide i forkant, noe man kan lese av fosterforeldrenes ansikter og ønsker.
At en profilert humørspreder i likhet med en media-”bedreviter” ønsker å profilere egen person på dette er forkastelig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 1:15 pm
Ser ikke så mye galt i det Tore har gjort. Latinere kan ha enorme reaksjoner på følelser, har bodd nede noen år. Dette med sannhet er ikke alltid like viktig, målet helliger midlene er mitt inntrykk.
Dette var så typisk og så normalt som det kan bli, ut fra hva jeg har erfart der nede.
At det ikke finnes korrupsjon innen adopsjon i Colombia får man ikke meg til å tru på. Absolutt alt som kan være korrupt, er korrupt. At denne kvinnen “brukte/bruker” NRK på den måten hun har gjort, er nøyaktig slik det store flertallet av latinerne er. Og for latinerne er slik det skal være, og de ser ikke noe galt i det, slik vi gjør…. Brukte år på å forstå noen handlingsmønster, men det er nesten er umulig. Man må bare akseptere at slik er det, og forholde seg deretter, det er det beste. Hadde latinerne selv sett programmet hadde de knapt nok trekt på skuldrene..men de elsker “såpe”
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 1:45 pm
Nå må dere slutte å klage på Tore. De som ikke liker programmet kan jo bare se på noe annet, dessuten de som sender brev til han vil jo møte foreldre eller slektninger. Så det er hverafall ikke Tore sin skyld.
GO TORE
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 1:57 pm
Hvorfor lage sånt oppstyr rundt Tore på sporet? Er ikke de som deltar i dette programmet med helt frivillig? Folk vet jo hvar de får? Ang. denne adopsjonssaken, så var vel aopsjonsforeldrene noenlunde oppegående og klar over hva som kunne skje og hadde gitt sin tillatelse? Hvis gutten var myndig so what? Det går an å si nei.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 2:10 pm
Tore på sporet er topp! All kritikk er bare surmagede oppstøt grunnet misunnelse.
Saken med 17-åringen fra Stavanger kunne nok vært håndtert annerledes,men den saken har jo gitt kritikerne en gyllen anledning til å benytte storslegga.
Stå på Tore.
Folket står bak deg og venter på flere programmer
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 2:14 pm
Tore er på sporet det er dette vi vil ha.Ikke mere fra disse gledesdreperne og besservisserne. Hvis det å være adoptert til dette landet er så ille så må skytset rettes mot Norske myndigheter.
Og hvis det er noen som ønsker å belyse andre sider ved adopsjon så har jeg ingen problemer ved å takle det også.
Men det er jo ikke bare det vi får se.
Det er klart at det er mulig å tråkke mennesker på tærne, men det er en del av livet. Tror det at i det store bildet så kommer de fleste styrket ut av en slik situasjon. Klarer du det så klarer du det.Det må ta en slutt med all den syingen av puter som bedrives her i dette landet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 2:19 pm
En må huske på at Adopsjonsforum og liknende organisasjoner representerer adopsjonshungrige barnløse som er villige til å betale for å ta over andres unger. Deres hovedmotiv er ikke “barnets beste”, men egne egoistiske hensyn til savnet av barn eller den status som barn gir. Dette bør svekke deres vekt som sannhetsvitner. Dessverre er fagmiljøet også infisert av tankegangen til disse barnehandlerne. Jeg har sett spor av dette hos det norske barnevernet såvel som hos “sakkyndige” i barnefordelingssaker.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 2:33 pm
Jeg så programmet og som adoptert selv må jeg helt ærlig si at jeg ikke ville truffet min biologiske mor på denne måten. Men allikevel; familien ble jo ikke lurt til å komme i studio? De var da vel kjent med hva som skulle skje og at ” hele” Norge ville være vitne til møtet? De er/ var vel ikke fratatt sin rett til å si nei? Tror Tore må få rett i denne saken altså.
De som ikke vil se det- ikke gkør det da!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 3:00 pm
Sosialpornografi eller ikke … Går man i fella og skal diskutere dette, blir mye annet også satt under lupen. Når store aviser legger press på folk for å få ta bilde etter en tragedie, for å skape enda større spenning og såkalt “nærhet” omkring en hendelse, er ikke det også innenfor samme genre?
Jeg klarer faktisk ikke se noe galt i de programmene Tore produserer. Det er en egen nisje, og det ser faktisk ut for at det er et behov for den nisjen.
Og – det finnes en avknapp på enhver TV. Ikke sant?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 3:40 pm
Jeg har ikke sett det aktuelle programmet, men har forstått det slik av fremstillingen i media at det var moren som ønsket å treffe sønnen sin, men at han ikke var videre interessert. Slike gjenforeningssmøter burde vært arrangert bare der hvor alle parter ønsker det.
Hvorfor tror så mange at det er et stort ønske for alle adopterte å møte sine biologiske foreldre? Jeg er selv adoptert og har absolutt ingen interesse av å lete etter mitt biologiske opphav. Jeg har mitt liv her i Norge og har min familie her som jeg forholder meg til. Ofte når jeg møter fremmede folk, får jeg to spm, det ene er “hvor kommer du EGENTLIG fra?” og “har du prøvd å få kontakt med dine biologiske forldre?” Respekter at ikke alle har et brennende ønske om gjenforening.
Men for alle de som virkelig ønsker det og har lett forgjeves i flere år, kan sikkert Tore Strømøy være en fin fyr og god hjelper.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 3:57 pm
Jeg lurer på hvem det var som truet den angjeldende guttten til å møte i studio? Eller var det kanskje slik at han hadde et valg? Vent litt! Han var jo under 18, så da er det vel foreldre som har noe å si i sakens anledning. Her er det vel mer enn en som har feilet om man skal dele ut skyld.
Ellers syns jeg programmet er litt for klissete, men ta meg f.. på at jeg sitter og glor likevel.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 4:24 pm
Vi adopterte barn her i Norge er vel de som kanskje skal rope høyest??? I hva som er rett og galt ang familie-gjenforening ang Tore på sopret….? veldig lett for de som ikke aner hva det vil si å være sdoptert å lage seg en mening, som aldri har måttet lure på hvorfor de er adoptert bort, hvem ligner jeg på, har jeg familie…??? Blir lettere irritert når jeg leser kritikken av dette programmet, kritikken som gjerne kommer fra de som IKKE er adoptert?!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 5:26 pm
En må huske på at Adopsjonsforum og liknende organisasjoner representerer adopsjonshungrige barnløse som er villige til å betale for å ta over andres unger. Deres hovedmotiv er ikke “barnets beste”, men egne egoistiske hensyn til savnet av barn eller den status som barn gir. Dette bør svekke deres vekt som sannhetsvitner. Dessverre er fagmiljøet også infisert av tankegangen til disse barnehandlerne. Jeg har sett spor av dette hos det norske barnevernet såvel som hos “sakkyndige” i barnefordelingssaker.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 6:01 pm
Kommentar fra Karl.
Jeg støtter Tore Strømøy. Det er et fint program som han har. De som har så mye å kritisere må finne av og påknappen på tv. Hvis man skal gjøre alle tillaks har det ikke blitt noe tv-program. Stå på Tore.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 8:12 pm
Kommentar til Sivert49,å generalisere slik som du gjør får meg til å virkelig vri meg i stolen,er selv gift med en og har utrolig bra forhold både til hans familie pluss andre venner der han kommer fra.At der finnes korrupsjon mye mer enn her,det er jeg helt enig i,men kom ikke her å si at alle latinere er det for det er de virkelig ikke.Både jeg å min mann så programmet og begge var vi enige i at det er bra at sånne ting kommer frem i media,at den form for menneskehandel faktisk eksisterer enten vi vil eller ei,spørsmålet er vel heller hvor går vi videre derifra?aksepterer vi at det finnes eller trekker vi ned rullgardina og lever videre i vår drømmeverden.Og kan vi gjøre noe for å forandre det?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 9:31 pm
jeg skjønner at folk reagere på den repoatsjen, men de hadde mulighaten til å trekke seg, det gjorde de ikke!
alle som er med er med for at de selv velger det, det er de som skriver til Tore for å få hjelp. som tore sier det er mange samtaler før dette blir gjennomført.
Erlig talt så er det masse komentarer fra fagfolk som ikke er så veldig bra med tanke på Tores barn som leser dette på førstesiden av landets aviser, hvis de tenker sånn på 17 åe gammle gutten som har fått det så fælt; noen spurt han. eller tenker på hva dere kaller Tore foran hans barn i full offentlighet????????
Tror akkurat her må de til pokker se litt selv hva de holder på med.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 11:43 pm
Det er jo ikke Tore som kontakter folket ,det er jo folket som skriver til Tore og ØNSKER at han skal hjelpe dem.Da kan ikke jeg skjønne at enekelte skal klage og krittisere, hvis de menneskene ikke ønsket hjelp så hadde de vel ikke kontaktet Tore heller,dette tror jeg at enekelte ikke har fått i huet sitt.La Tore være i fred han lager et bra programm. men når enkelte roper over seg over et program som handler om ekte føleser og godtar bedre et dritt program som big brother ja det sier jo alt om enkelte.Der kan en snakke om mennesker som har liten IQ,både dem som deltar og dem som lager det spør du meg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 11:44 pm
Takker fo at så mange har engasjert seg i debatten. Det viktigste er jo at man har en bevisst holdning til saken. Likegyldigheten er kanskje en av våre største fiender.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2006 at 7:20 am
Man vokser opp med en mor og en far som elsker en over alt på jord og vil gjøre alt som står i deres makt for at barnet skal få best mulig oppvekst. Når en klar regel for adopterte blir brutt så klart som her, er det veldig beklagelig at man da bare kan avfeie all kritikk og fortsette og si at vi snakka med foreldrene hele tiden. Den det gjelder er 17 år. For at den biologiske mor og far kan få ta kontakt, må barnet deres ha blitt 18 år og myndig, noe som ikke var skjedd i dette tilfelle. Hadde det vært like enkelt å komme seg vekk fra regler og lover elles, hadde det vert artig å sett hvordan det da hadde blitt her i landet. Regler er til for å følges, og i dette tilfellet, med adoptert barn, skal regler følges. Det er ikke for ingenting at en slik regel er laget og satt ut i livet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende