Det blir antydet at en stor andel av private lånetakere i Norge ikke vil kunne makte en vesentlig renteoppgang i løpet av de nærmeste årene. Spørsmålet stilles om hvem som skal betale denne regningen?
Det må jo være klinkende klart at det i de aller fleste tilfellene må være hver enkelt lånetaker som må stå til ansvar for lånet sitt. Det er faktisk slik at man fritt kan velge hvor man vil bo her i Norge. Det er ingen som tvinger noen til å kjøpe hus eller annen type bolig i de dyreste strøkene. Selvfølgelig, for mange kan det være mer bekvemt å bo nært sentrum, men man må jo alltid vurdere de økonomiske konsekvensene rundt hvor man kjøper bolig.
Hvis vi viser til et eksempel på hva det vil koste for noen som tar opp et lån på 1.7 millioner kroner og renter stiger. Med dagens rente vil et slikt lån utgjøre en månedsutgift på ca 8300 kroner. Med en rente på 6% vil det utgiftene være på ca 11000 kroner pr mnd og med 10% rente over 15000 kroner pr mnd. Skal man høre på de økonomiske spåmennene må man ta høyde for at renten kan øke til 15% om 15 år. Konsekvensene kan være at man må slite med lånet i opptil 20 år ekstra og i værste fall at man går personlig konkurs. (info hentet fra velferdsalliansen.no)
Har man tatt opp lån som overstiger tommelfingerregelen innen huslån dvs 3xårsinntekten så må man stå til ansvar for det selv.
For å sitere rap gruppa Tungtvann: "har man bæsja i skuffa, må man lær sæ å lev med lukta…"

8 kommentarer In " Høyere rente – hvem skal betale?! "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
mai 30th 2006 at 2:58 pm
Helt enig med deg her. For å si det enkelt: årsaken til at mange kommer til å slite ved et eventuelt rentehopp er at altfor mange har latt seg lure av den kunstig lave renten vi har hatt, og dermed har tatt seg vann over hodet. Man har selv ansvar for sin egen økonomi, og det er lov å tenke mulige konsekvenser for fremtiden når man tar opp lån.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 30th 2006 at 3:59 pm
Ja, den renta…
Jeg lurer mer på hvorfor Norge alltid skal være annerledeslandet. Hvorfor gneldrer norske myndigheter om en ønsket renteoppgang, når våre venner i resten av Europa evner å holde renta på et stabilt nivå? Det har jo ikke vært en inflasjon som tilsier at renta bør opp.
Men vi har kommune og statsansattes lønnsoppgjør friskt i minne. Skal dette lønnsoppgjøret være toneangivende for de øvrige, er det åpenbart at et rentehopp vil komme. Noen må betale for gildet…
Stakkars dem som da har nyopprettede boliglån på kanskje flere mill. Aner vi et nytt 1990 på fremmarsj?
Leon
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 30th 2006 at 11:19 pm
Leon spør om hvorfor Norge absolutt skal være annerledeslandet… og jeg istemmer! Hvorfor tror vi nordmenn at vi er noe spesiellt folkeslag? Vi har en arv etter gamle terrorister (vikingene) – og vi har klart å pumpe opp noen liter olje fra Nordsjøen. Thats all! Men dette er faktisk nok for Ola Dunk til å tro at vi er så spesielle at vi kan holde oss utenfor resten av verden, hvilket gir oss verdens høyeste lønninger javel, men det gir oss også verdens høyeste skatter, avgifter, boligutgifter og renter… og vi har like lite eller mindre igjen enn alle andre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 31st 2006 at 4:02 pm
Gode innspill fra dere begge. Leon jeg er redd for at du har rett. Vi (les folket) har nok ikke laert nok av de feila genersjonnen foer oss gjorde.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 31st 2006 at 4:02 pm
Gode innspill fra dere begge. Leon jeg er redd for at du har rett. Vi (les folket) har nok ikke laert nok av de feila genersjonnen foer oss gjorde.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 31st 2006 at 10:43 pm
Huff ja den renten – jeg tror forresten ikke det er renten på huslånet som tar knekken på økonomien til folk flest, men disse forferdigelige forbrukslånene. Jeg kan ikke skjønne at folk tar opp slike lån.
Sofaen kan være god å sitte i selv om den ikke er nyeste modell…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 5th 2006 at 1:28 pm
Det er en vesentlig feil i ditt regnestykke, for i tillegg til disse rentene (som kan være ubehagelige nok), bør jo et lån også ha en nedbetalingsplan? Altså ikke bare renter, men også “avdrag” (med mindre man planlegger å gå i gravel som evig gjeldsslave.
Hvis du ønskler å nedbetale ditt lån over f.eks. 20 år, vil avdragene utgjøre litt over kr 7 100 pr mnd og den reelle månedlige utgift blir da ca Kr 15 500,-
Du indikerer at renten vil kunne ligge nær 15% i løpet av 10-15 år, men det skal jeg love deg at med en sosilistisk regjering fremover, vil du se renter over 10% innen 5 år. Det blir morro det!
I tgillegg vil det kunne bli en skikkelig energikrise i Norge pga handlingslammelse fra styrende organer og du vil kunne oppleve at emn kWh koster deg kr 2,50 eller mer. I tillegg kommer nettleie som nå har begynt å følge utviklingen i energiprisene. Og mens Staten tjener vanvittig, gå enkeltmennesket til grunne…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
1 Tilbakeping & Tilbakesporing