I en samtale med en godt voksen kvinne på vel 70 år her forleden, fikk jeg vite at hun hadde mottatt et brev fra Fylkesmannen i Oslo og Akershus om at hun pr april 2006 sto som medlem av to trossamfunn. Dette til tross for at hun hadde meldt seg ut av Den norske kirke for 10 år siden. Hun hadde da vært framsynt nok til å be om en skriftlig bekreftelse på at hun var utmeldt fordi, som hun sa; "æ stole itj på den gjengen der". Å jammen ser det ut til at dama hadde rett gitt!
Dette synes jeg var nokså bemerkelsesverdig så jeg tok en kjapp tur innom Human-Etisk Forbund på nettet og fikk til min forskrekkelse lese at det er over 90.000 mennesker som har fått dette brevet.
Det er vel flere enn meg som husker oppstyret rundt Norsk Målungdom og juksing med medlemstall. Ungdom mot Narkotika gikk sågar konkurs etter medlemsjuks. Samt flere ulike politiske ungdomspartier har vært ettersforsket for dette.
Er det faktisk slik at til og med Den norske kirke ikke hart vært noe bedre? Er det ikke det 7. bud som sier noe om at man ikke skal stjele?

20 kommentarer In " Medlemsjuks i Den norske kirke? "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
juni 8th 2006 at 1:32 pm
Hva med lyve?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2006 at 1:34 pm
Det er på 8. plass “)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2006 at 1:59 pm
Jeg meldte meg ut at Den Norske kirke i januar og er nå medlem i Human Etisk Forbund. Jeg mottok en skriftlig utmeldingsattest fra kirken. Men hvordan kan jeg sjekke pr i dag om jeg står som dobbelmedlem? Hvordan kan jeg sjekke at jeg faktisk er meldt ut? jeg har ikke mottatt brev, heldigvis.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2006 at 2:34 pm
Kanskje det kan være en ide å ringe Fylkesmannen i Oslo og Akershus. Vet ikke jeg. Er det noen andre dre ute som kan gi Liljenskjold noen tips?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2006 at 3:27 pm
sorry.. ingen tips dessverre..
Jeg skal melde meg ut at statskirken, jeg. Bare jeg finner ut hvordan:p hehe, men det vet sikkert mamma eller pappa;)
Skal prøve å gjøre det ordentlig slik at jeg slipper sånne brev!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2006 at 3:51 pm
Det skal være enkelt å melde seg ut. Kan kanskje være en god start med denne linken http://www.human.no/t...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 9th 2006 at 12:31 pm
Helt utrolig at det fortsatt skal gå an å jukse med medlemstall. Jeg trodde dette var en saga blott etter tullet med blant annet Norsk Målungdom og juksing med medlemstall. Jeg husker også AUF’s juksing med medlemstall. Det har vel vært flere juksetilfeller i diverse andre organisasjoner også, så vidt jeg husker fra nyhetsbildet.
Og så Den norske kirke da! Hvor lavt skal ikke de dømmende og fordømmende organer synke? Den norske kirke er tross alt underlagt staten, likevel jukser de!
Jeg undres forøvrig over når politikerne skal ta til fornuft for å skille stat og kirke. Man burde også være strengere med juks, slik at en eventuell straff vil få preventiv virkning for fremtiden.
Leon
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 9th 2006 at 8:31 pm
Kanskje det er av kirken AUF etc. har lærte å jukse med medlemslister?
Spøk til side, jeg tror ikke kirken har tjent på dette jukset! For jeg trodde ikke Den Norske Kirke fikk betalt pr.hode?
Jeg tror mest det er dårlige rutiner som er årsak til elendigheten.
Jeg har holdt på med litt slektsforskning – og kirkebøker, nei det skal man ikke spøke med!
Ha en fin kveld!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 9th 2006 at 9:37 pm
Leon: ja av alle organisasjoner burde vel Den norske kirke hatt orden i systemet sitt. Jeg kjenner ikke til de kirkens finansieringssystem, men jeg tror at jeg betaler skattepenger til kirken hvis jeg står som medlem av statskirka. Men det er kanskje i og for seg uvesentlig. Har man tatt et valg og meldt seg ut av kirka så burde det respekteres.
Det kan godt være at Den norske kirka har hatt dårlige rutiner når det gjelder utmeldinger. Skal tro om de også har like dårlige rutiner når det gjelder innmeldinger. Burde foreldre som har fått sine barn døpt sjekke om poden faktisk er innmeldt?
Men det er vel ikke like sikkert at rutinene er like dårlige når det gjelder det….?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 9th 2006 at 10:01 pm
Generelt: DNKs medlemsjuks er overgrep mot menneskers religionsfrihet.
Liljensk
jold: Om du ikke har fått brev er du ikke dobbeltmedlem.
De som får brev blir utmeldt av DNK om man ikke gjør noe (må aktivt gi beskjed for å bli stående).
Kirken har ikke tjent noen ting på dette, fordi de ikke får statsstøtte per hode. Problemet har alltid vært at DNK ikke har hatt medlemsliste, og lager medlemsliste av å ta folkeregistere, og trekke fra alle medlemmer i andre trossamfunn. Her ble det noe stygt rot.
Dette er ikke JUKS, men ROT. Et særdeles stygt rot.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 9th 2006 at 10:04 pm
Nei, så lenge stønad overføres etter antall registrerte medlemmer så blir det jo direkte tapsbringende for Kirken å ajourføre sine lister?
En revisjon burde være slik at Kirken kun kunne gjøre krav gjeldende for det antall personer som hadde stadfestet sitt medlemskap i den Norske Kirke siste 3 år.
Jeg er redd en og annen ville fått seg en lei overraskelse.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 9th 2006 at 10:51 pm
Elia: Jeg vet ikke om dette kan defineres som juks eller ikke juks. Det vi får håpe, for kirkas ettermæle er at dette er gjort uten hensikt å tjene penger.
Argus37: ja jeg er enig i ditt forslag vedrørende å bekrefte medlemskapet i Dnk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 10th 2006 at 9:04 am
#11 Argus37:
—
Nei, så lenge stønad overføres etter antall registrerte medlemmer så blir det jo direkte tapsbringende for Kirken å ajourføre sine lister?
—
Du skuffer. DNK får et fast beløp. Taperne (økonomisk) er andre trossamfunn (inkl HEF), fordi DNKs støtte blir delt på antall medlemmer i DNK og dette beløpet blir utbetalt per medlem hos andre trossamfunn.
Men DNK har ingen økonomiske incentiver for å rote med medlemsslista.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 10th 2006 at 1:03 pm
Elia: det er tydelig du har peiling på dette. Fint å få lagt litt fakta på bordet når det gjelder økonomi.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 12th 2006 at 1:00 am
Visst er det juks.Rotet er en ting, en annen ting er hvordan kirken opprettholder sitt høye medlemstall. Ca. 85% av befolkningen er med i denne fundamentalistiske organisasjonen som profiterer på at de fleste meldes inn ved tvang i tremånedersalderen.Ingen blir avkrevet kontingent pr. innbetalingblankett.For å melde seg ut, må man gjøre noe aktivt, noe de fleste ikke gidder. Dette VET den norske kirke. Den profitterer RÅTT på dette.Statskirken bruker som argument at de 85 prosentene er medlemmer fordi de velger å bli stående. Feil verb, folkens. Det riktige skal være “gidder ikke melde seg ut”. Da blir det et passivt valg. Valget bør være aktivt. Slett registrene og be folk melde seg inn på eget initiativ. La dem så betale kontingent hvis de skal bli stående i registrene. Da skal vi se hvor langt unna 85% vi kommer til slutt. Det tør selvsagt ikke kirken nettopp fordi den vet at det jeg nå skriver er HELT korrekt.
Juks, juks, juks og atter juks. I tillegg kommer rotet som passende pynt på giftkaka.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 13th 2006 at 11:46 am
Godt inspill fra Fagerli her. Jeg kan ikke si meg så veldig uenig i påstandene dine. Mange velger nok å stå i statskirken fordi man bare “glemmer” å melde seg ut. Det er jo ikke noe bryderi med å stå som medlem.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 13th 2006 at 11:55 am
Vel, en deilig bi-effekt av medlemsrotet er at alle andre organisasjoner får litt mindre pr medlem. Har man som mål at minst mulig offentlige penger skal brukes på organisert overtro, er paradoksalt nok medlemsskap i statskirken veien å gå. jo flere medlemmer, jo mindre får de andre pr medlem.
Jeg har skrevet om det, her:
http://www.vgb.no/436...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 13th 2006 at 12:43 pm
He he … en deilig bi effekt – den var god Dunkman.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 22nd 2006 at 5:18 pm
De såkalte kristne er ikke bedre enn andre, men de ofte har en meget ENKEL løsning for synder: De kan kneppe sammen hendene over dyna når de legger seg, be om forlatelse, og vips! så er det tilgitt!
Fortsatt god ferie i Irland!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 4th 2006 at 12:54 am
#19 Kommentar fra Liv: he he. Takk for gode ferieønsker.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende