Nok en gang kan man lese i nyhetene om mennesker som har begått seksuelle overgrep mot andre mennesker.
- Kvinne som har voldtat nabogutten på 11 år.
- Bestefaren som forgrep seg på barnebarn og niese gjennom flere år. Overgrepene startet når jenta var 6 år.
- 12 ungdommer mellom 13 og 18 år sier de er blitt utsatt for overgrep på norske barnehjemsinstitusjoner.
- Mann i 40 årene dømt for voldtekt mot sin egen datter.
Dette er saker som har preget nyhetsbilde bare i juni 2006. Redd Barna hevder at ca 5 prosent av norske barn blir utsatt for grove seksuelle overgrep hvert år. Ei av fem jenter kan være ofre for seksuelle overgrep. Det betyr at mest sannsynlig så kjenner både du og jeg et offer.
Det kan faktisk hende at noen av leserne selv er overgriper og til deg vil jeg bare si: – tenk på at det faktisk er et menneskeliv du ødelegger når du penetrerer ei barnerompe så blodet spruter. Tenk på at det er et menneskesinn som blir skadet til evig tid når du trenger deg inn i halsen til et barn slik at spiserøret blir perforert.
Min oppfordring til deg er: – ta kontakt med politiet før du ødelegger flere menneskeskjebner.

23 kommentarer In " 5% av norske barn er overgrepsoffre "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
juni 20th 2006 at 9:32 pm
min oppfordring til overgripere er: gå å heng dere nå før jeg finner dere!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2006 at 9:50 pm
Jeg er totalt enig i oppfordringen din og går enda lenger. Overgripere, forgrip deg selv og finn nærmeste løkke. Når det gjelder bevisst skading av barn som sannsynligvis ødelegger resten av deres liv, eier jeg ingen nåde!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2006 at 10:52 pm
Meld deg psyke mann.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2006 at 10:55 pm
#3
Hvor stor sjanse tror det er for at et sykt menneske melder seg frivillig?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 22nd 2006 at 4:00 pm
Tja si det Sandri, men det hender faktisk at folk gjoer det. Baade mordere og overgripere har selv meldt seg til politiet eller andre. Men jeg forstaar hva du mener. Statistisk saa er sjansen tilstede for at overgriper selv er blitt utsatt for overgrep og vet egentlig hvordan offeret har det. Hvem vet?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 22nd 2006 at 4:21 pm
Verst er det når vi importerer og bosetter menneskefientlige ideologier i Norge, visse religioner anser barn og kvinner for å være gjenstander de eier.
Huff, vi har nok mye mer i vente
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 22nd 2006 at 5:00 pm
#5 Invalidos
At noen er sinnslidende og på den måten ikke skjønner de gjør noe galt tror jeg på. At andre er skadet selv av overgrep i barndommen er og sikkert. Men med den opplysning vi har i dag om overgrep og incest, ser jeg ingen mulighet til at de ikke skjønner forskjell på hva rett og galt er.
Dessuten har jeg hatt for mange rundt meg som har opplevd overgrep til at jeg er snill lenger.
Noen melder seg og ja, gid det var flere.
Ønsker deg en god kveld =)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 3rd 2006 at 12:50 am
Ja Sandri, gid det var flere som meldte seg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 3rd 2006 at 12:59 am
Jeg selv har aldri vært utsatt for overgrep som _barn_, men en voldtekt for et år siden. Overgrep skader et menneske på alle måter det er mulig. Psyken blir ødelagt, skam, anger, håpløshet og en drepende mørke er bare noen av de utallige følelsene som har preget hverdagen min det siste året. Tillit til mennesker blir knust i tusen små biter, og det er ikke noe som kan fikses på 1-2-3.
Jeg har aldri fått hjelp, og det er et fåtall mennesker som vet om det, men de få menneskene har prøvd å hjelpe meg på de måtene de kunne. Ethvert menneske som har utført overgrep, uansett form, burde få hjelp eventuellt bli kastet i fengsel for godt. Blir sint bare av å skrive om det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 3rd 2006 at 1:01 am
Overgrep kan ødelegge noen veeeeeeeeldig mye. Både psykisk og fysisk…
Tro meg, jeg vet…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 3rd 2006 at 1:03 am
de fleste overgripere vet at de gjør noe galt det er jo derfor de fleste kommer med “skjulte trusler” ovenfor barnet
men de er personer som føler at de står over andre . Et barn som blir utsatt for overgrep blir på en eller annen måte skadet for livet for handlingen vil påvirke dem resten av deres liv
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 3rd 2006 at 1:25 am
Jo jeg har en blogg og alt det der, men akkurat nå føler jeg for å være en smule enda mere anonym.
Jeg fyller 60 år om et par dager.
Opplevde overgrep som barn.
Men jeg fortrengt alt… og har slik sett ikke lidd noe særlig av det tror jeg. Det er først de siste årene jeg har begynt å tenke på hvorfor jeg er slik jeg er. Og etter mye graving dypt nede i minnene så kom det fram noe. Kanskje en forklaring på hvorfor jeg er biseksuell, eller kanskje en forklaring på hvorfor jeg har best sex når det er flere enn to personer involvert. Det siste er viktig… jeg er livredd for å bli misbrukt/utnyttet. En tredjeperson vil kanskje/sannsynligvis avverge det???? Jeg vet ikke, “still crazy after all those years”.
Vel, noe skjedde i min barndom som gjorde at jeg ikke fikk det presist slik jeg ønsket. Men samtidig vil jeg si, noen katastrofe var det ikke.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 3rd 2006 at 3:05 am
It broke me.
Overgripere er veldig ofte ofre selv. De trenger hjelp FØR de begår slike gjerninger selv!
Hvorfor skal de gå å henge seg? Er ikke enig der. Alle fortjener en ny sjangse. MEN ikke missforstå, jeg mener på INGEN måte at det er greit å voldta og forgripe seg på barn! JEg har selv mistet litt av meg sjæl. Og DET ER IKKE GREIT.
Hjelp dem!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 4th 2006 at 12:15 am
#8 Kommentar fra StickFigure: uff sterk kost du serverer. Jeg har veldig tro på å gi behandling til overgriperne. Men offrene må selvfølgelig også få hjelp. Jeg ser du ikke har fått noen hjelp, selv om det er ett år siden det skjedde. Slike opplevelser er vanskelig å hanskes med alene. Det må jo finnes et sted du kan henvende deg – når tiden er inne og du føler deg rede til det?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 4th 2006 at 12:20 am
# 9 Kommentar fra Folkens: Jeg tror deg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 4th 2006 at 12:24 am
Godt sagt! Det rare er at forbrytere som aldri har skadet et menneske i hele sitt liv, men som i stedet forfalsker pengesedler, får lengre straffer en folk som voldtar barn.
Når skal vi få en regjering som gjør noe med slike groteske ting!?
Vigi
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 4th 2006 at 12:25 am
#10 Kommentar fra Helenes-verden: Jeg tror også at overgriperen vet utrolig godt at det er galt det som skjer. I alle fall feil og benytter seg derfor av en rekke direkte og indirekte trusler om hva som skjer om “det” kommer ut. Ingen vil tro deg! Ingen vil forstå. Du vil det jo selv! Denne makten blir veldig handlingslammende og altoverskyggende for offeret. Truslene blir kanskje den største fienden til slutt, i alle fall skummel nok.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 4th 2006 at 12:30 am
#11 Kommentar fra Betzi: veldig enig med deg, alle skal få en ny sjanse. Selv om det er skrekkelig vanskelig å ikke tenke hevntanker i slike tilfeller. Det enkleste hadde jo vært å blåse hue av dem, men verden er ikke så sort/hvit. Det er ikke så enkelt. Menneskerettighetene gjelder også for DEM. “Menneskerettighetene er grunnlaget for menneskets eksistens. Menneskerettighetene er det som gjør oss til mennesker.” sa Kofi Annan.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 4th 2006 at 12:35 am
#11 Kommentar fra Pelle: vi er alle forskjellige og vi opplever ulike hendelser ulikt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 4th 2006 at 12:42 am
#16 en må heller ikke glemme truselen om at en kommer til å bli tatt fra foreldrene om en sier noe, det er nok den truselen som får lest barn til å tie. man kan godt si at overgripere er syke, men det som er sykt er at de ikke er det. Mange overgripere er veldig så oppegående i hodet. Mange mener at overgripere burde skytes, men hvordan skyte 5% av den voksne befolkningen?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 4th 2006 at 12:51 am
#19 Kommentar fra Helenes-verden: grusomt, grusomt, grusomt. Det er ikke annet å si. Jeg tror at mennesker som begår slike overgrep ikke kan være helt i “vater” om du forstår. Men spørsmålet blir vel om i hvor stor grad man skal bortforklare hendelser med sykdom eller tilstand. Som individ må man jo også stå til rette for det man har gjort. Man må ta ansvar for sine handlinger.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 4th 2006 at 1:04 am
#20 man kan godt ønske at de ikke er i vater men når en ser på mange som er overgripere( om man kjenner noen) så hva er det folk sier,; jammen å så han? han er jo så flink, hyggelig og sjef der og der. Altså både i vater og oppegående. Det hele ligger nok i deres egen seksualitet tror jeg. Det er ingen undskyldning for det de gjør, i vårt samfunn i dag er det ulovlig og kan ikke retferdiggjøres.
Men ser en på historien så var det valig at jentunger ble giftet bort til eldre menn, kanskje en kan si at overgriperne ikke har utviklet seg med tiden. Nei uansett så er det galt, og de som blir utsatt for overgrep lider resten av sitt liv selv om det ikke vises på dem utad så er smerten og skyldfølelsen og redselen alltid der.
IKKE ta deler av min komentar som et forsvar av overgriperne JEG ville om det var mulig hatt dødstraff for slikt. jeg ser ingen nåde i slike, beklager ….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 4th 2006 at 10:05 am
#22 Kommentar fra Helenes-verden:
Spørsmålet blir vel snarere; hva er eventuellt sykdom og hva er ikke? Nok om det. Tro meg jeg har aldri forstått deg slik at du forsvarer overgriperne, heller tvert om. En fin dag til deg Helenes-verden :O)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende